Google
 

maanantai 17. syyskuuta 2007

Kollegiaalisuutta kerrakseen

Tämä tapahtui kun työskentelin tuoreena sairaankuljettajana. Meidät oli hälytetty kohteeseen, jossa odotti kehitysvammainen nainen psyykkisesti todella huonossa kunnossa. Hän oli hetki sitten löytänyt puolisonsa (myös kehitysvammainen) kuolleena asunnosta. Joku oli sitten soittanut paikalle meidät sekä vasta äskettäin toimintansa aloittanee mobiilin psykiatrisen yksikön.

Tilanteen kartoitettuamme lähdimme yhteistuumin viemään naista psykiatriseen päivystykseen, jonne mobiilin psyk. yksikön hoitaja oli soittanut etukäteen. Hän lähti itse mukaan ambulanssiin. Potilas oli edelleen kovin järkyttynyt ja itkuinen, koitti itkunsa seasta jotain sopertaa mutta en kerta kaikkiaan saanut mitään selvää vaikka monta kertaa pyysin toistamaan mitä hän sanoi. Puhe kuulosti siltä että se oli normaalistikin vaikeaselkoista, ja nyt itku oli tehnyt siitä entistä puuroisempaa. Niinpä yritin vain lohduttaa parhaani mukaan, sekä sanallisesti että pitämällä häntä kädestä koska hän niin näytti haluavan. Sanoin jotain siihen suuntaan kuin:" Olen kovin pahoillani mutta en nyt saa yhtään selvää siitä mitä yrität sanoa. Kohta ollaan perillä ja saat apua."

Koska tämä mobiili psykiatrinen palvelu oli juuri aloittanut ja minulle tuntematon, kysyin myös mukana olevalta hoitajalta tarkemmin millaista palvelua he tarjoavat. Hän antoikin ihan hyvän infon yksikön toiminnasta ja taisi antaa jonkun käyntikortin tai esitteenkin. Minä sanoin että kuulostaa erinomaiselta ja tarpeelliselta palvelulta.

Veimme potilaan ppkl:lle jonne tämä jäi mobiiliyksikön hoitajan kanssa. Sanoimme hoitajalle iloiset heipat ja potilaalle vielä osanotot. Me jatkoimme päiväämme ja palailimme asemalle. Seuraavana aamuna töihin tullessani pomo oli vihaisena vastassa ja sanoi että tästä mobiilista psykiatrisesta yksiköstä oli tullut minun käytöstäni koskeva valitus, ja että minun pitäisi heti soittaa heidän jättämäänsä numeroon. Olin ihan äimän käkenä, en muistanut mitään erityistä tapahtuneen.

No, väänsin sitten annetun numeron, ja esittelin itseni. Mies toisessa päässä sanoi olevansa yksikön "pomo" (en muista titteliään), ja että eilen vuorossa ollut hoitaja oli tehnyt valituksen törkeästä käytöksestäni kehitysvammaisen naisen kuljetuksen aikana. Olin kuulemma sanonut potilaalle, tämän yrittäessä puhua minulle, "emmä jaksa kuunnella, odota sen aikaa että päästään päivystykseen, siellä kuunnellaan". Ja tälle naishoitajalle olin kuulemma palvelun esittelypuheen jälkeen sanonut "no kaikenlaista sitä yritetäänkin", ja muutenkin mollannut ko. palvelun. Loppupuhelusta en muista mitään, menin aivan sanattomaksi ja kuuntelin vain kun kyseinen "pomo" paasasi.

Ei kommentteja: